Fra eldrebølgen

I innlegget Sikkerhet, velferd og helse (juli 2025) skrev jeg om mitt forhold til Bærum kommunes tildelingskontor og hjemmehjelpleverandøren Bo Hjemme. Jeg er nok ikke noen høyt prioritert kunde hos noen av dem. Det burde jeg skjønt da jeg fikk svar om at saksbehandlingstiden for min søknad om hjemmehjelp (nå heter det «praktisk bistand») var tre måneder. Og jeg skjønte det for alvor da hjemmebesøket for å avgjøre søknaden ble utsatt i to uker på grunn av at saksbehandleren var blitt akutt forkjølet.

Bo Hjemme, som saksbehandleren anbefalte meg å velge som hjemmehjelp, viste seg å være noe annet enn det firmaet forteller på sine nettsider. Men ifølge saksbehandleren skulle det være lett å bytte, så jeg ringte kommunen og fikk tilsendt bytteskjema. Det viste seg å inneholde feil navn på alternativet. I skjemaet sto oppført det firmaet som jeg visste hadde sagt opp kontrakten med Bærum kommune, mens Human Care, som nå er alternativet, ikke sto der. Jeg rettet feilen og sendte inn skjemaet. Senere har jeg fått vite at det ble registrert 28 juli..

Bo Hjemme
Human Care / Humana

Hverken Bo Hjemmes eller Human Cares / Humanas nettsider stemmer med virkeligheten. Ovenfor er usanne påstander overstreket med rødt. Klikk for større bilder.

Bo Hjemme, som jeg hadde byttet fra, ringte for å høre om oppsigelsen gjaldt bare hjemmehjelp eller både hjemmehjelp og medisinlevering. Jeg forklarte at det gjaldt bare hjemmehjelp (slik det sto i skjemaet), og på forespørsel bekreftet jeg at det også gjaldt det førstkommende besøket, som var om halvannen uke. Dette sto også registrert i notat et fra den som ringte, fikk jeg senere høre. Men 4. august dukket det opp en dame som sa hun kom fra Bo Hjemme og skulle vaske. Jeg sendte henne av gårde med beskjed om at tjenesten var avbestilt. Likevel fikk jeg faktura fra kommunen for egenandel for dette besøket.

Human Care, som jeg har byttet til, bruker navnet Humana når de henvender seg til sine kunder. I likhet med Bo Hjemme har også Humana en nettside, der jeg raskt kunne se at heller ikke det som står der, er til å stole på. «Innen 14 dager har du en tjenesteutøver hos deg,» står det. Jeg ventet i seks uker, og gjorde i den tiden tre henvendelser til tildelingskontoret for å etterlyse svarhhh. Så kom plutselig en ettermiddag denne tekstmeldingen: «Hei, dette er Inez fra humana. Jeg kommer å vasker hos deg i morgen kl 10:30.»

Inez viste seg å ha norsk etternavn og var en omgjengelig dame. Jeg fortalte henne at 10:30 var litt tidlig for meg. Vi var enige om at jeg skulle ringe Humanas hovedkontor og si fra om det og om at jeg gjerne ville at Inez skulle komme neste gang. Tirsdag fikk jeg melding om at hun ville komme onsdag kl. 09:30, og ringte hovedkontoret for å utsette dette.

Human Care / Humana får få den ekstra sjansen. Hvis det er Inez som dukker opp her i neste uke, er vi der vi jeg trodde vi skulle være i midten av juli.

Noen husker kanskje Per Hovda, som ble frontfigur for «eldreopprøret» i 1990. Han hadde ordet i sin makt, og en stemme som hørtes.

Per Hovda i NRK-programmet Antenne 10 9. februar 1990.

Kanskje omsorgsindustrien trenger en slik ryddegutt (eller jente)? For det er nok en riktig vurdering at jeg ikke står høyt på priorieringslisten hos kommunen eller dens underleverandører. Men det finnes vel flere enn meg som ikke synes det er greit å bli behandlet som en gjenstand?

Les også Utdatert? fra august 2025.


Til innholdsliste for denne utgaven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *