Kjøpsopplevelser

Biting –den ene kategorien som dette innlegget er merket med – står oppført som et av synonymene til detalj i Synonymordboka.no. Jeg har valgt ordet  fordi det også kan være substantivering av verbet å bite. Begge betydninger kan være aktuelle for det som her skrives.


Blid-ting – kategori-betegnelse nr. 2 på dette innlegget – er inspirert av kategori-betegnelsen biting, som er omtrent det motsatte. Men i innlegg som er merket blid-ting, bites det ikke. Dette handler om noe ekstra positivt, gjerne litt uventet.


I løpet av sommeren har jeg kjøpt både vaskemaskin og syltestrikk. Begge deler har gitt kjøpsopplevelse, som noen i handelsstanden er opptatt av.

Den 20 år gamle vaskemaskinen min var oppbrukt. På nettet fant jeg en egnet erstatning hos Elkjøp og valgte den, selv om den var kinesiskprodusert. Den kunne bestilles på nett. Levering/montering og retur av gammel maskin måtte bestilles som egne tjenester i tillegg. Likevel kom montering opp som eget tillegg da jeg skulle betale. Så jeg ringte Elkjøp og kom til en svenske. Det viste seg etter hvert at han var ekte svensk og befant seg i Sverige. Han annullerte monteringstillegget, og allerede etter nærmere én time var bestillingen gjort.

Bilen som kom med vaskemaskinen (merke og type som på bildet), tilhørte ikke Elkjøp, men Jwan Transport Omar Zito. Ut fra språkferdighetene gjetter jeg at de to «montørene» kom fra samme firma.
Rørdelen til venstre kjøpte jeg og koplet vaskemaskinen til dusjslangen.

Fredag før leveringsdagen (som var mandag) kom det tekstmelding fra Elkjøp for å minne meg på å være hjemme ved leveringen. Melding kom også på mandag om at jeg ville få telefon når transporten var på vei. To timer før avtalt tid fikk jeg telefon fra «Elkjopp» med spørsmål om jeg var hjemme og kunne ta imot maskinen. Og en halvtimes tid senere var de her. Han som hadde ringt, besiktiget badet der maskinen skulle stå. Han sa at det ikke var plass. Det viste seg å bety at vaskemaskinslangens tilkobling ikke passet på dusjslangeuttaket. Det visste jeg allerede, men siden dette var folk som jeg trodde drev med slik montering til daglig, antok jeg at de hadde noen overgangskoblinger som standard utrustning. Det hadde de ikke. Jeg fikk vite at jeg måtte ha «rorlegger» før maskinen kunne kobles til. Så bar de inn den nye maskinen, tok med den gamle og dro videre. Selv fant jeg en overgangskopling hos Megaflis, og maskinen er nå tilkoplet og prøvekjørt. Mens Jeg lette på nettet etter koplingen, kom en e-post fra Elkjøp som ba meg svare på en spørreundersøkelse om hva jeg syntes om leveringen. Jeg har sendt dem en lenke til dette innlegget.

Syltestrikk er både strikk og pakning.

Syltestrikk bruker jeg som strikk, ikke som pakning til Norgesglass, (det er den laget for). Det er et produkt som må beskrives for yngre mennesker før de skjønner hva det er snakk om. Jeg fant syltestrikk hos Ultra, den store dagligvarebutikken i Sandvika Storsenter. Men da jeg kom hjem, var ikke pakken med strikk der, og jeg antok at den var blitt liggende igjen i selvbetjeningskassen. Den kostet ikke all verden, men neste gang jeg var i butikken, spurte jeg om de hadde registrert en gjenglemt syltestrikkpakke. Det ble undersøkt, men med negativt resultat, og jeg belaget meg på å kjøpe en ny. Da skjedde kjøpsopplevelsen. Han som hadde lett i gjenglemtarkivet, fremla saken for sin overordnede, som tilfeldigvis kom forbi, og jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne ta strikkpakken med meg uten å betale.

Ultra på Sandvika Storsenter en av tre faste poster på min ukentlige handlerunde. Det kommer den fortsatt til å være. Hos Elkjøp har jeg helst ikke handlet etter en kontrovers for noen år siden. Slik blir det nok fortsatt etter kjøpsopplevelsen med vaskemaskinen, særlig etter at jeg ringte med spørsmål i forbindelse med den monteringen jeg måtte gjøre selv, og bare fikk snakke med en maskin.


Til innholdsliste for denne utgaven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *