Blid-ting – kategori-betegnelsen på dette innlegget – er inspirert av kategori-betegnelsen biting, som er omtrent det motsatte. Men i innlegg som er merket blid-ting, bites det ikke. Dette handler om noe ekstra positivt, gjerne litt uventet.
Vaskemaskinen som jeg kjøpte i august, ville ikke starte sist søndag. Onsdag var den i gang igjen. Æren for det har Berg Bentsen Hvitevareservice.
Vaskemaskinen har hatt lange pauser mellom hver vask etter at den kom i hus i august. Men da jeg skulle bruke den sist søndag, skjedde ingenting da jeg trykket på startknappen. Maskinen er jo kinesisk produsert, så jeg tenkte at årsaken kanskje var mangel på kullfyrt strøm. Andre alternativer var at maskinens formodentlig innebygde overvåkings-system (kinesiske produkter har nok slikt) hadde registrert denne bloggens Kina-kritiske innlegg (bl. a. Himmelsk fred og OL i fryktens rike). Eller kanskje hadde en av arbeiderne vært utsatt for norske misjonærer, som hadde sørget for at vaskemaskinen ikke kunne arbeide på søndag. Uansett: Den ville ikke vaske.
Etter enda et forgjeves startforsøk på mandag (det var nok ikke misjonærløsningen som gjaldt), ringte jeg Elkjøps kunde-«service» og fikk snakke med en maskin. Den ga meg et annet telefonnummer jeg kunne ringe om mitt produkt, og der fikk jeg snakke med et damemenneske. Det var ikke mye hun kunne gjøre pr. telefon, men hun opprettet sak og kontaktet Berg Bentsen Hvitevareservice, som skulle ringe meg for nærmere avtale.
Med Elkjøps «service» forholdsvis friskt i minne ringte jeg selv servicefirmaet da jeg ikke hadde hørt noe derfra på et døgn. Han som tok telefonen – jeg tror det var Berg Bentsen selv – spurte når det passet at han kom. Da jeg sa at jeg var hjemme hele tiden, ville han gjerne komme med én gang, og var her etter omtrent 10 minutter.
Kanskje Berg Bentsen har kontakt med Kina-misjonen? Det skulle i hvert fall bare en håndspåleggelse fra hans side til før maskinen startet slik den har pleid tidligere. Han fikk også ordnet pakninger i min overføring fra dusjslange til vaskemaskininntak, slik at det ikke blir så vått på badegulvet som det ble ved de forrige vaskerundene. Og han var høflig, og omtalte mine løsninger som «hjemmesnekret», ikke «Reodor Felgen» (løsningene er Oma-patenter).
Berg Bentsen Hvitevareservice er enda et eksempel på at et lite firma er å foretrekke fremfor et stort (les El-kontakter fra november 2023). Da jeg ringte, traff jeg et menneske (ikke en sentralbordmaskin), og selv om han satt i bilen, fant han raskt sakssnummer og hva jeg hadde fortalt om vaskemaskinproblemet. Som i andre små firmaer fikk jeg snakke med den som skulle gjøre jobben, ikke med en oppdragskonsulent som skulle formidle mitt problem til en reparatør. Jeg ser ikke bort fra at Berg Bentsen kanskje kunne ha fikset den gamle vaskemaskinen. Men den betalte jeg Elkjøp for å ta med seg.