Biting – kategorien som dette innlegget er merket med – står oppført som et av synonymene til detalj i Synonymordboka.no. Jeg har valgt ordet fordi det også kan være substantivering av verbet å bite. Begge betydninger kan være aktuelle for det som her skrives.
En ny PC er bestilt over nettet. Bestillingen gikk greit, men betalingen var vanskeligere, selv om det var penger nok på konto.
Et av betalingsalternativene var Vipps, som jeg har skaffet meg forholdsvis nylig for å kunne motta penger. Jeg valgte dette alternativet fordi det så ut til å være det enkleste. Der tok jeg feil. Vipps opplyste med bitte små bokstaver (jeg har forstørrelsesglass!) at betalingen hadde feilet. Hva som var årsaken til dette, fikk jeg ikke vite. Etter litt leting fant jeg melding fra Eurocard, som er «banken» Vipps skal bruke, om at jeg måtte logge inn og oppdatere mine opplysninger etter hvitvaskingsloven. Dette gjorde jeg (uten hjelp av jurist!), og fikk melding om at sperringen av kortet var opphevet. Nytt forsøk på Vipps-betaling resulterte igjen i melding om at betalingen hadde feilet. Det sto også i Vipps-appen at det var enkelt å skifte til alternativ betalingskilde, men mine alternativer sto merket med «ikke tilgjengelig». Det var sent på kvelden, og jeg ga opp.
Neste dag ringte jeg til Vipps’ kundeservice, der et av valgene som ble oppgitt av det er automatiske sentralbordet, var å få snakke med et menneske. Dette mennesket fant raskt frem til min sak, og avdekket det jeg hadde trodd: Problemet lå hos Eurocard. Mennesket sendte også en post med ideer om hva problemet kunne være. E-posten skulle jeg få i løpet av et par minutter, sa hun, men det tok nesten tre minutter.
Ny telefon, denne gang til Eurocards kundeservice, der køen var så lang at jeg valgte å bli oppringt når det var min tur. Det var en svensk dame som ringte, og med min erfaring med svensktalende kundeservice, forberedte jeg meg på det verste. Det kunne jeg spart meg. Saken min ble raskt funnet; det viste seg at kortet var blitt sperret fordi Eurocard (=Eurocards datasystem) tolker alle uttak med Vipps som kontantuttak, og mitt kjøp overskred Eurocards interne beløpsgrense. Det at jeg nå ringte, oppfattet Eurocard-damen (=ekte intelligens) som bekreftelse på at jeg ønsket å gjennomføre betalingen, derfor kunne hun oppheve kortsperringen.
Som Johan Herman Wessel (f. eks. i Smeden og Bageren) avslutter jeg med moral:
- Nettbutikker er bra, fysiske butikker er best.
- Vipps er ikke nødvendig hvis man har en bankkonto.
- Eurocard er utrygt; systemet styres av kunstig intelligens (som ikke er så intelligent, egentlig).
- Kundeservice hos Vipps og Eurocard gir god hjelp – i kontortiden.
Anbefalt lesning: Universell utforming fra januar 2022.